söndag 20 november 2011
Söndagar - min studiedag
Sköna söndag! Dagen då man faktiskt kan ha tid att plugga, lära sig i-Paden (fast den är urladdad nu, dottern har spelat spel heeela helgen på den! Måste skaffa en laddare att ha hemma också...), fixa bloggen, börja titta på kursuppgifterna mm. Och kanske slänga in lite träning också, för att komma ifrån lite. Motion sägs ju vara bra för hjärnan, så det är ju en bra ursäkt att slita näsan ur böckerna och fingrarna från tangentbordet... Skolveckan har ägnats åt vårt teknikprojekt. klassen är med i en tävling i samarbete med Chalmers och Tekniska samfundet. Den går ut på att man ska tänka kring tåg/spårvagnstrafiken om 30 år. Hur ser tågen ut? Hur ser spåren ut? Stationerna? Vilka åker? Vilka drivmedel finns (alla fossila bränslen är förbjudna)? Vi har valt att fokusera på tågets och spårens utseende. Vilken kreativ process!! Herregud vilka idésprutor vi har i klassen! Alla i klassen har verkligen engagerat sig i detta, och jag och Lotta (min underbara kollega i klassen) har bara njutit av kreativiteten och skaparglädjen :) Och vilket bygge dom har skapat sen! Snacka om ämnesöverskidande! Träslöjds-läraren har haft fullt upp med att uppfylla alla klassens önskemål, och matte, skapande, teknik, svenska mm har glatt blandats utan att barnen ens har varit medvetna om det alla gånger. Och vilken dokumentation sen! Det har fotats och skrivits loggbok, dels en övergripande för hela projeketet, som 2 elever har haft ansvar för, dels en för varje grupp vi har haft (som t.ex. insidesdesign, utsidesdesign, vindkraft, solkraft mm. Vill inte avslöja allt för mycket här ännu!). Det har diskuterats i grupper och ritats skisser. Men vi har ju fått i uppdrag att fundera kring begreppet pedagogisk dokumentation, och frågarna vad, hur och varför. I det här projektet och utifrån min nuvarande förståelse av begreppet pedagogisk dokumentation skulle jag besvara dessa frågor så här: Vad? Allt!!! Allt som barnen har gjort i detta projekt, från första brainstormingen till den efterfölande skissen till loggböckerna till det faktiska färdigställda projektet. Hur? Foton, loggböcker, skisser, själva byggandet/skapandet, samtal med eleverna. Just detta sistnämnda har varit fantastik! Vi har gått runt i grupperna och lyssnat på eleverna när de har förklarat för oss vad det är de håller på med och vad de har lärt dig. Snacka om att synliggöra lärandet för eleverna själva! Vaför? För att både vi pedagoger och framför allt barnen ska kunna se allt det fantastiska arbete som de har lagt ner i detta projekt! Och allt de har lärt sig under resans gång. Det lustiga (eller ska jag kanske säga sorgliga...) med hela detta projekt är att det, i dagens samhälle, år 2011, ska lämnas in i pappersform! Vi får gärna skriva det på datorn, men vi måste ta ut det i papperskopior. Kul på alla färgfoton (vilken "tur" att vi inte har filmat något...) och fina dokument som barnen har sammanställt. Och detta i ett projekt i samarbete med TEKNISKA samfundet och Chalmers TEKNISKA högskola... Hmm...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar