Wow! Vad tiden går fort! Har vi verkligen klarat av halva kursen redan?? Jaja, man säger ju att tiden går fort när man har roligt. Och roligt, det har jag! Denna kurs har verkligen gett mig många nya erfarenheter och mycket att bita i, fundera på och skriva om. Och dessutom har jag lärt känna en massa nya trevliga människor!
När jag började kursen hade jag väl en vag idé om vad pedagogisk dokumentation var, inte för att jag hade tänk igenom den särskilt noga utan mer utifrån association och praktisk erfarenhet. Pedagogik - det är väl (förhoppningsvis) det vi sysslar med varje dag i vårt yrkesutövande. Och dokumentera - det gör vi ju hela tiden! Det ska ju dokumenteras till höger och vänster. Saker som har hänt, saker som INTE har hänt, saker som gjorts, saker som INTE gjorts, samtal man haft, möten man gått på, idéer som omvandlats till praktik - ALLT ska helst dokumenteras! För att sen inte tala om alla dokument som andra skrivit, som man ska ta del av dessutom.
Men under kursens gång så har mitt vaga begrepp om just pedagogisk dokumentation klarnat betydligt. För det första så har jag lärt mig att all dokumentation som sker på en pedagogisk enhet långt ifrån är pedagogisk dokumentation. Vad är det då som skiljer denna typ av dokumentation från andra? Jag skulle nog vilja säga att en av de viktigaste skillnaderna är syftet. Enligt min nuvarande förståelse av begreppet så använder vi pedagogisk dokumentation främst som ett instrument för att synliggöra elevernas lärande både för oss själva men framför allt för eleverna själva. Genom att dokumentera deras lärandeprocess med något typ av medium (i vårt fall oftast i-Paden) så kan vi också på ett enkelt sätt återge elevernas tankar för dem själva. På så sätt kan de reflektera kring sina tankar och idéer, och spinna vidare på dem, utveckla dem eller ändra dem allt eftersom deras lärandeprocess utvecklas. Även andra, både barn och vuxna, kan på ett smidigt sätt ta del av en elevs tankar, och i sin tur sätta igång en lärandeprocess utifrån de tankar och idéer som DE får av det de hört och sett. Med dagens teknik har denna typ av dokumentation blivit både snabb, enkelt och precis. Att t.ex. spela in, antingen med ljud eller bild eller både och, ger en exakt avbildning av skeendet, precis i det ögonblick det händer. Här behövs inte diskuteras huruvida man sa si eller så, eller gjorde på ett eller annat sätt. Den här typen av dokumentation visar exakt vad som hände och sas.
Ett annat viktitg syfte med pedagogisk dokumentation med just IKT-stöd är att det faktum att dokumentationen är inspelad på något sätt gör att man också kan bearbeta den och använda den till olika saker, såsom att göra ett blidspel med flera elevers görande i ett och samma bildspel. Eller en ljudupptagning som kan innnehålla många elevers tankar om en och samma sak, så som vi (eller åtminstone jag själv) har gjort när vi satte ihop vår padcast. Ett sådant litet "radioprogram" kan man sen spela upp för hela klassen, eller för de elever man intervjuat, och låta dem kollektivt eller var för sig fundera och resonera vidare kring det som togs upp i radio-programmet. Återigen synliggörs elevernas lärande för dem, så att de kan gå vidare i sin lärandeprocess.
Ja, syftena med just pedagogisk dokumentation (framför allt med IKT-stöd) är många och viktiga. Jag har bara tagit upp några här ovan. Men i denna halvtids-återblick kan jag konstatera att mitt tidigare så luddiga begrepp om pedagogisk dokumentation har klarnat betydligt. Jag har fått lära mig att hantera IKT-verktyg på ett roligt och spännande sätt, och det har plötsligt öppnat sig en ocean av möjligheter där det kanske tidigare mer fanns ett litet motstånd, ett "Stånk och stön, måste vi dokumentera detta också? Jag HINNER inte!" Nu hinner man. När man har rätt verktyg finns det bara möjligheter, inga hinder. Så jag ser med spänning och stort intresse fram emot nästa steg i kursen. Tänk vilka möjligheter som ännu ligger framför mig!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar