söndag 8 januari 2012

Learning by doing!

Har tillbringat tisdagen och onsdagen med ärmarna bildligt uppkavlade, på kurs om SMART-board och Notebook-programmet. Det var nog en av de mest givande kurser jag varit på! Varför? Jo, för att vi fick massor av tid att GÖRA saker på! Mycket lite av tiden ägnades åt föreläsning/förevisning av programmet. Den mesta tiden fick vi använda till att göra saker i Notebook, t.ex. sätta ihop interaktiva lektioner och skapa roliga spel. Två hela dagar att bara testa, fixa, trixa och fråga massor av frågor.
Nu ska alla denna kunskap och iver föras vidare till kollegor och barn på skolan! Och...ja, där kom första stötestenen. NÄR ska denna kunskap och detta glödande intresse hinna spridas? Vi måste ju fört hinna med detta och detta och... Och HUR ska den spridas? Eleverna kan jag Ju visserligen låta testa på Notebook på någon lektion. Men vi är 32 elever och i princip EN dator med Notebook installerat på... Ok, låt säga att jag kan lösa den ekvationen på något sätt (where there is a will there is a way). Men det känns ju rent själviskt att sitta på all denna kunskap när jag vet att så många av mina kollegor törstar efter att få lära sig samma saker! Hmm, jag får kanske börja som konsult på min egen enhet ett tag...
Men den viktigaste lärdomen från kursen var att man måste få tid att verkligen sitta ner och GREJA med programmet för att kunna lära sig det och kunna använda det. Och lära sig det tycker jag att man ska få om man vill. Snacka om att dokumentera sitt eget lärande! När du har skapat en övning i Notebook så finns den ju där, bara att gå tillbaka till, reflektera över, kanske revidera, testa, göra om, testa igen... Kompetensutveckling på hög nivå!
(OBS! Detta blogginlägg skrevs och skulle ha publicerats i slutet av november.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar