lördag 22 september 2012
"Bilen" - en synopsis
Jag har funderat mycket och länge på vad min lilla film skulle handla om. Jag har varit inne på allt från att visa ett "livs-lärande", som tex "ärlighet varar längst" eller nåt liknande, till att filma hur någon/några elever tar sig an en matteutmaning. Jag var även inne på att visa att vi pedagoger också lär oss, varje dag. Men i slutänden blev det en av mina många fantastiska, finurliga elever som gav mig den idé som jagslutligen bestämde mig för. Bara för att den var så klockren! Rolig, oväntad OCH lärande! Det ska vara ett barn till att komma på något så bra. Så här följer en synopsis til det som ska bli filmen "Bilen".
Titel: Bilen
Syfte: Att genom attföra in ett oväntat element, bilen, i en för elever vardaglig situation, en konflikt, på ett förhopningsvis lustfyllt, underhållande och lärorikt sätt visa hur vi jobbar med konfliktlösning genom ringsamtal.
Form: Kort drama/spelfilm
Målgrupp: I första hand kanske nya elever (och föräldrar) på skolan, som inte vet vad ringsamtal är och hur det går till. Men kan i underhållningssyfte även rikta sig till alla elever (och personal) på skolan.
Filmen börjar med att man ser en elev (hädanefter kallad "elev" eller "eleven")komma gåendes längs skolgården eller precis i närheten av skolan. Plötsligt står en bil mitt i vägen (OBS! Bilen är "personifierad, alltså förmänskligad). Bilen varvar med motorn när eleven kommer emot den, som för att retas med eleven. Elenev ber bilen att sluta, men den fortsätter. Eleven använder då frasen "Stopp, sluta, lägg av!", men bilen fortsätter ändå att varva motorn och börjar ev även tuta och blinka med lamporna. Eleven vänder ryggen till och börjar gå åt andra hållet, men bilen följer efter. Klipp till ringsamtals-situation. Några elever, en lärare och bilen sitter i en ring (detta måste av naturliga skäl ske utomhus). Läraren inleder samtalet mad att fråga om någon har något de vill ta upp. Eleven räcker upp, får ordet och börjar beskriva konflikten med bilen, utan att nämna att det var just bilen som gjorde så. Läraren frågar om personen sitter i ringen, eleven svarar ja. Bilen låtsas som ingenting. Ingen ger sig tillkänna, så slutligen frågar läraren eleven vem det var. Eleven svarar att det var bilen. Läraren vänder sig mot bilen och frågar om det stämmer. Bilen viftar med gör först ingenting, men till slut ser man hur "tårar" börjar rinna nerför vindrutan. Ev ger bilen ifrån sig ett ömkligt tut, som ett jakande svar. Läraren frågar om bilen ångrar sig och kanske har något att säga till eleven. I en bild från sidan får man sen se hur eleven står mitt emot bilen och bilen tutar två gånger, som i "förlåt". Eleven kramar bilen på motorhuven och svarar att det är ok. I nästa scen ser man eleven och bilen sakta rulla/gå eller skutta fram hand i hand, dvs eleven håller sin hand på bilens dörrhandtag. Man ser dem prata och skratta, först framifrån och sedan bakifrån när dom sakta försvinner tillsammans.
Jag använde mig av den synopsis som finns på s.43 i "Manus och dramaturgi för film" (Granath, 1998, 2006) som mall när jag skrev denna synopsis.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar